Прізвище, ім’я, по-батькові вчителя логопеда: Малишева Олександра Володимирівна

Закінчила Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова (логопед; педагог-дефектолог дошкільних закладів для дітей з порушеннями мовлення)

РОЗВИТОК ДИТЯЧОГО МОВЛЕННЯ

ВІД 2 ДО 6 РОКІВ

2-3 роки

Словниковий запас 500 слів і вище , спілкується реченнями з 3 і більше слів , використовує множину іменників і дієслів. Називає своє ім'я , стать, вік , розуміє значення простих прийменників , виконує завдання типу : «Поклади кубик під чашку , поклади кубик в коробку». Часто ставить Вам питання.Розповідає свої враження, думки . Договорює звуки, склади , слова при читанні. Називає колір , форму предметів .Розуміє складнопідрядні речення типу : "Коли ми прийдемо додому , я буду ... " . Розуміє питання типу : "Що у тебе в руках ? " . Слухає пояснення " як" і " чому" . Виконує двоступеневу інструкцію типу : «Спочатку помиємо руки , потім будемо обідати " . Розуміє значення простих прийменників і множини.

3-4 роки

Володіє словником приблизно 1500 слів . Починає вживати складні речення . Говорить реченнями з 4-5 слів.Ставить багато питань , використовує слова «Хто ? » і «Чому ? » Використовує вирази типу : « я думаю , що .... » , « я сподіваюся , що .... » Правильно вживає дієслова в минулому часі.Розуміє складнопідрядні речення.Слухає довгі казки та оповідання.Виконує прохання, навіть якщо потрібний предмет не перебуває в полі зору.

4-5 років

Володіє словниковим запасом близько 3000 слів. Знає свою адресу. Користується реченнями з 5-6 слів. Користується всіма типами реченнь, у тому числі і складними. Вміє переказувати.Правильно вимовляє практично всі звуки. Визначає право -ліво у себе , але не в інших.Знає прості антоніми ( великий - маленький , твердий - м'який) . Користується минулим, теперішнім і майбутнім часом .Рахує до 10 . Знає призначення предметів і може сказати , з чого вони зроблені.Виконує словесні завдання з прийменниками позаду , між , поряд , до і т.п. Розуміє умовне речення зі словом якщо .Розуміє граматичну форму речення типу : «Картина була намальована Марійкою».

5-6 років

Володіє словником близько 4000 слів. Всі звуки вимовляє правильно . Користується складними реченнями .Вживає всі частини мови . Використовує абстрактні поняття .Розрізняє і диференціює звуки мови на слух і у вимові .Може переказати події дня , розповідь , мультфільм. Вміє розповідати і переказувати , висловлює своє ставлення до подій.

РОЗВИТОК ЗВУКОВОЇ СТОРОНИ МОВЛЕННЯ

Вік дитини Звуки, що з'явилися в мовленні
1-2роки а,о,е,п,б,м;
2 -3 роки і,и,у,ф,в,т,д,н,г,к,х,й;
3-4 роки с,з,ц;
4-5років ш,ж,ч;
5-6 років л,р.

ЯК СФОРМУВАТИ ПРАВИЛЬНЕ МОВЛЕННЯ.

• Обов'язково виправляйте помилки в мовленні малюка , але робіть це тактовно . Якщо ви будете сміятися над дитиною , то скривдите її , і дитина може втратити до вас довіру.

• Для розвитку мовленнєвих здібностей дитини дуже важлива ігрова діяльність , через яку малюк пізнає навколишнє. Звертайте увагу дитини на різні об'єкти , які видають звуки (тварини , птахи , транспорт і так далі).

• Включайте дитину не тільки в гру , але і в реальну взаємодію з усіма членами сім'ї . Обов'язково давайте дитині корисні доручення. Дякуйте дитині за допомогу.

•По дорозі або прийшовши додому , обговорюйте з малюком те, як пройшов його день у дитячому садку , як пройшла ваша спільна прогулянка . Погравши з дитиною , згадуйте найцікавіші моменти.

• Пам'ятайте про те , що слухаючи ваше мовлення , дитина вбирає інформацію про навколишній світ. Тому потрібно не просто називати предмет або явище, а детальне його описати . Наприклад , дитині недостатньо просто сказати «Он летить ворона ». Йому потрібні « коментарі» до цієї ворони. Приблизно ось так : «Подивися , он над тим будинком летить ворона . Вона чорна і вміє голосно каркати . »

• Користуйтеся наочним матеріалом ! Дітям важко сприймати слова , відірвані від зображення.

• І головне: підтримуйте всі починання малюка , хваліть його навіть за незначні успіхи . Не вимагайте від нього правильної вимови важких слів.

Ігри та вправи на розвиток мовленнєвого дихання

Запорукою чіткої вимови звуків є добре поставлене мовленнєве дихання. Для його розвитку підійдуть самі звичайні дитячі забави : надування мильних бульбашок , великих куль , гумових іграшок , ігри з дудочками , свистками,вітрячками,здування парашутиків з кульбабок .

Треба тільки пам’ятати про те,що:

• повітря треба набирати через ніс

• плечі не піднімати

• видих повинен бути тривалим і плавним

• необхідно стежити , за тим , щоб дитина не надувала щоки (для початку їх можна притримувати пальцями)

• не можна багато разів поспіль повторювати вправи , так як це може призвести до запаморочення

“Забий м'яч у ворота”

Запропонуйте дитині подути на ватний чи паролоновий мячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, або намалювати). Повітряний струмінь повинен бути плавним, повільним, безперервним.

“Язичок-футболіст”

Як і в попередній вправі треба забити мяч у ворота, але тепер з допомогою язика. Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [ф] дути на кінчик язика.

“Літак”

На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати. Відкрити рот, широкий язик покласти на верхню губу, бокові краї язика притиснуті. Повітряний струмінь виходить посередині язика. Дитина повинна сильно подути, так, щоб “літак” полетів вгору.

“Пелюстки”

Покладіть на долоню справжні або вирізані з паперу невеличкі пелюстки квітки. Запропонуйте дитині подути, щоб пелюски злетіли з вашої долоні.

“Човник”

Налийте у миску воду. Зробіть паперовий або пенопластовий човник, та покладіть його на воду. Запропонуйте дитині подути на кораблик спочатку довгим струменем повітря, наче вимовляючи зхвук “ф”, а потім преривчасто, наче вимовляючи звук “п-п-п-п”.

«Шторм»

Запропонуйте дитині подути через соломинку в склянку з водою ( потрібно стежити , щоб щоки не роздувати , а губи були нерухомими ) .

Кiлькiсть переглядiв: 491

Коментарi